A véleménynyilvánítás szabadsága szerintem azt jelenti, hogy az egyént a közhatalom nemhogy nem korlátozza a véleménye szabad kinyilvánításában, de a közjogi intézményrendszeren belül elő is segíti e jog érvényesülését. Nemcsak hogy nincs tehát hivatalos állami cenzúra, de az állam például a szűkös frekvenciák elosztásakor, a használat szabályozásában, az állami intézmények felügyeletében a fékek és ellensúlyok, illetve a hatékony jogorvoslat eszközeivel teszi lehetővé, hogy mindenkinek esélye legyen a véleményét kifejteni, és mások véleményét megismerni.
A véleménynyilvánítás szabadsága számomra tehát egy közjogi fogalom, és úgy gondolom, az mindaddig nem sérül, ameddig valaki közjogi eszközökkel nincs elzárva szabadsága gyakorlásától (például nem próbálják meg rákényszeríteni, hogy ő is egyféleképpen értelmezzen vallási szimbólumokat: ld. a HVG és Ékes Ilona Mária volt fideszes képviselő esetét).
Rogán Antal a rá jellemző köz- és magánjogi elmélyültséggel hozta a közönség tudomására, hogy a Magyar Telekom részéről a Kovács Ákos dalcsinálóval kötött szponzorációs szerződés felmondása az "Alaptörvényt" sérti, mert ellentétes a véleménynyilvánítás szabadságával. Rogán szerint ez azért van, mert azt senki nem teheti meg, hogy ad pénzt, ha tetszik a vélemény és nem ad pénzt, ha nem, függetlenül az érvényben lévő szerződéstől.
Tekintsünk most el attól, hogy mely párt részéről érkezik a véleménynyilvánítás szabadságáért aggódó felszólalás, nézzük a nyilatkozat érdemét.
A nyilatkozat ugyanis azt sugallja, hogy "a pénzre" mindenkinek alanyi joga van egy magáncégtől, amelynek kötelessége a művészek szponzorálása. Ez természetesen nincs így: a magáncégek (jelenleg még) szabadon dönthetik el, kit részesítenek szponzorációban. Aki nem részesül a szponzorációban, annak természetesen nem sérül a véleménynyilvánítási szabadsága, hiszen a véleményének kifejtése nem a szponzoráció által válik szabaddá.
A szponzorációs szerződésnek itt mindössze annyi jelentősége van, hogy ha aszerint érvénytelen a felmondás, akkor Kovács Ákos természetesen bíróság előtt keresheti az igazát. Aki azonban látott már szponzorációs szerződést közelről, az pontosan tudja, hogy azok alaposan körülbástyázzák a szponzor érdekeit, hiszen létrejöttük célja nem csak a szponzorált támogatása (Rogán Antal valószínűleg ezt nem érti), hanem a szponzor imázsának építése is, ezért tartalmaznak olyan feltételeket, amelyek fennállása esetén (vagy akár indokolás nélkül) a szponzor felmondással élhet. Nem tudom, Rogán Antal honnan veszi, hogy a Telekom lépése független lenne a szerződéstől.
Mindezek szempontjából nem Kovács Ákos nyilatkozatának a tartalma bír jelentőséggel, bár sokan hivatkoztak egyrészt arra, hogy a tőle idézett mondatot kiragadták a szövegkörnyezetéből (bárki, aki megtekinti a videót, maga is meg tudja állapítani, hogy ez nem igaz).
Jelentősége akkor lesz, ha egy másik visszatérő érvet vizsgálunk meg: eszerint ma a liberális, egyenjogúság-párti, a Conchita Wurstot piedesztálra állító vélemény lényegében olyannyira egyeduralkodó, hogy a "hagyományos" értékvilág tulajdonképpen kisebbségbe szorul és már külön bátorság kell a képviseletéhez. Márpedig e szerint az elnyomott vélemény szerint igenis szabad beszélni arról, hogy a nő élethivatása az anyaság, ezért a nőnek "nem az a dolga", hogy ugyanannyit keressen mint a férfi (merthogy ez már az egyébként helyes emancipáció túlburjánzása lenne).
Ezen érvelés több alapfeltételezést is tartalmaz:
- van egy olyan értékvilág, amely szerint az anyaságról mint női élethivatásról nem szabad beszélni;
- ez az értékvilág többségbe jutott;
- ez az értékvilág liberális;
- ez az értékvilág egyenjogúság-párti;
- ez az értékvilág Conchita Wurstot isteníti.
Nézzük sorban. Lehet, hogy van ilyen értékvilág is, de az a valószínűbb, hogy az anyaságról nem gondolkodik senki végletekben: az általam ismert legtöbb ember számára az anyaság csodája simán összeegyeztethető bármilyen más élethivatással. Én mindenesetre empirikus adatok hiányában nem merném kijelenteni, hogy egy ilyen végletes értékvilág többségbe jutott volna.
A liberalizmust illetően hihetetlen sötétség uralkodik a fejekben, amennyiben ezen érvelés képviselői rendszerint azonosítják a liberalizmust a homoszexuálisok számára egyenlő jogokat követelő mozgalmakkal. A liberalizmus természetesen több ennél (nagyjából úgy foglalható össze, hogy mindenki szabadon törekedhet a saját boldogságára, mindaddig, amíg mások ugyanezen jogát nem sérti). Az egyenjogúság természetesen a liberálisok fontos törekvése: hitvallásuk szerint ugyanis minden ember születésénél fogva egyenlő, ezért mindenkinek például nemtől függetlenül ugyanolyan joga van úgy keresni a boldogságot, ahogy akarja, anélkül, hogy ebben őt korlátoznák. E szempontból annak, hogy ki hogyan képzeli el az életét, hogyan tudja összeegyeztetni az anyaságot például a karrierjével, az érvelésbeli összemosás ellenére rendkívül kevés köze van a homoszexuálisok törekvéséhez arra, hogy párjukkal magánjogi értelemben családként legyenek elismerve. Amely törekvés természetesen - az erről szóló mítosszal ellentétben - nem jelenti, hogy szerencsétlen elnyomott konzervatívok számára bárki kötelezővé óhajtana tenni bármit.
Éppen Kovács Ákos volt az, aki a nők "dolgáról" beszélt, ekként adva hangot a véleményének. És e jogát természetesen senki nem vonja kétségbe, sőt ez a joga azt követően is fennáll majd, hogy a szponzorációja megszűnt, mert a nézeteivel szponzora nem tud azonosulni, hisz ugyanis a minden embert megillető veleszületett szabadságban és méltóságban, s az ezt bármilyen formában megkérdőjelező nyilatkozatokat nem tartja összeegyeztethetőnek értékvilágával. A lehetőség tehát, hogy Kovács Ákos a nézeteit dalban, újságcikkben vagy a tévében előadja, nem csorbul, véleménynyilvánítási szabadsága tehát éppolyan sértetlen, mint Rogán Antalé, függetlenül attól, hogy utóbbival ki milyen szívesen áll szóba.
Marci okfejtéséhez nincs mit hozzátenni,ha csak azt nem, hogy teljesen igaza van. Én azért nem gondolnám, hogy Rogán annyira fafejű, amennyire nyilatkozata alapján mutatja magát. Ennél rosszabb a helyzet. Szolgaian parancsot teljesít, és igazodik a Fidesz bevált kommunikációjához, hogy a legegyszerűbb kétszavas lebunkózó demagógiával kell érvelni, az hat a jónépre és senkit nem érdekel a mondat igazságtartalma. Ennél nagyobb szamárság Kósa megjegyzése: "Aczél elvtárs köztünk jár", ezért valószínű, hogy teljesen önálló agyszülemény
VálaszTörlés.
Az egész "hadjáratnak" van egy fő üzenete:mi olyan erősek vagyunk, hogy egy huszadrangú biológiai díszletünkért is nekimegyünk egy hatalmas multinak, ha a mi kutyánk kölkét kell megvédeni. Kivált akkor, amikor szobor-ügyben pár napja behúzott farokkal kellett lekullognunk a politikai színpadról. Ennyi.